Tillbaka

Optimerad pakethantering hos Lohilo Foods AB

Med målsättningen att effektivisera hanteringen av paket och frakter har vi under våren genomfört ett projekt tillsammans med Lohilo Foods AB.

Lohilo Foods AB (tidigare Alvestaglass AB) är en av våra kunder inom livsmedelsområdet. De har genomfört en spännande resa under de senaste åren och kompletterat sin traditionella glasstillverkning och etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl a Lohilo, Alvestaglass, Häagen-Dazs, NICK’s, Bubbies och Järnaglass. Digrad har fått vara med på denna resa och bland annat hjälpt till att bygga systemstödet för Lohilo Foods nya lager- och logistikcenter i Växjö som invigdes i december 2019.

 

Utöver frys- och torrlager utgörs en del av det 6 700 ㎡ stora lokalerna av Lohilos Foods e-handelslager som bland annat hanterar de order som inkommer via webben på Lohilo.com. Vi har genomfört ett lite annorlunda och utmanande projekt i syfte att optimera paketeringen i e-handelslagret.

Önskemålen från kunden utgick från att kunna använda vår API-lösning mot Unifaun Online för att åstadkomma helt automatiserade fraktbokningar. Detta önskemål krävde i sin tur att paketberäkningar både i form av vilken storlek på emballaget som ska användas samt hur många paket/kolli som leveransen kräver. Genom en korrekt paketberäkningen skulle även en automatiserad hantering av emballage kunna erhållas där den eller de kartonger som leveransen förväntades genomföras i skulle kunna utlevereras från lagret i samband med att ordern färdigställdes.

En av grundförutsättningarna för ett lyckat projekt var korrekt masterdata, i detta fall behövde produkternas dimensioner säkerställas för att beräkningen av volym skulle bli rätt. Lohilo fick ansvaret för att exempelvis mäta och väga de artiklar som lagerhålls och föra in dessa uppgifter i Digrad Business. Digrad å vår sida gick till litteraturen och studerade vad som forskats i ämnet och med detta som utgångspunkt tillsammans med egna idéer och metoder togs en lösning fram som kunde tillgodose Lohilos önskemål.

Nyligen driftsattes detta i produktionsmiljö. Utöver underlag för vilka produkter som ska levereras till kunden får nu personalen som arbetar på e-handelslagret även information om vilken eller vilka kartonger som webbordern förväntas levereras i.

Henrik Lindqvist arbetar på Lohilos webblager och ansvarar för hanteringen av webborder.

-Vi har ett ständigt flöde av order som ska expedieras och skickas till kund, berättar Henrik. Att varje order går snabbt att expediera är A och O. Systemet föreslår utifrån innehållet på ordern vilken eller vilka kartonger som leveransen ska skickas i vilket underlättar för oss som plockar. Medan vi fyller rätt kartong med rätt innehåll så fraktbokas leveransen per automatik och jag får ut både följesedel och de kollietiketter som behövs för att märka upp kartongerna.

 

-Efter att ha varit igång ett tag och tweakat inställningarna litegrann så är jag väldigt nöjd med det slutresultat vi har åstadkommit, avslutar Henrik.

För mer information kring våra lösningar för effektiva lagerflöden, kontakta oss via e-post info@digrad.se alternativt via formulär på hemsidan eller på växelnumret 013-470 29 40.